Primul meu jurnal online pe un CMS

     Aerul era fierbinte. Încercam să respir cât mai regulat, bucurând-mi ochii de verdeața din jur. Mi-am coborât ochii… atunci mi-am văzut picioarele. Un oftat adânc se ridică din piept. Cu ochii închiși, am chemat

În spatele pleoapelor era, la început, negru. Apoi au apărut câteva firișoare de fum, din ce în ce mai dese. Se grupau între ele, formând o plasă, o perdea, care se așternea peste negrul din fundal. Firele păreau pline de viață. Începuseră să se-mpletească între ele. „Ce-i asta???” Jocul părea fascinant. Undeva, mai într-o parte, mișcările firelor începuseră să se liniștească. Au început să se deschidă, lăsând să se întrevadă ceva… Acel „ceva” avea culoare! La început se văzu un colț roșu, semăna cu ceva demult uitat, un covor în dungi, roșu și negru, țesut din lână toarsă. Se vedeau până și firele subțiri din cânepă dintre firele colorate… Apoi apăru un colț din lemn, apoi tăblia întreagă, pernele mari… se vedeau și cuiele bătute în perete. Imaginea devenea rotundă, ca o sferă. De sus vedeam și soba, plita cu cercuri negre, varul cu tentă albăstruie de pe pereți, scăunelul din lemn făcut de tataie. Mi-am întors ochii căci am simțit clanța de la ușă mișcându-se. Am tresărit. Abia atunci a apărut copila… Era îmbrăcată în camașă de noapte, așezată pe marginea patului înalt. Picioarele i se mișcau întruna…

Bătrâna lăsă găleata plină cu apă pe scăunelul de lângă ușă și se-ndreptă de spate. Copila sări de pe pat, îngenunchind pe covorul din cordele. Se aplecă și trase de sub pat ligheanul din tablă smălțuit. Apucă cu nădejde cănița din tablă așezată lângă găleată, o umplu și așteptă. Bătrâna își dădu baticul de pe cap și-l atârnă în cui. Își duse mâinile la spate și-și dezlegă și șorțul. Îl împături frumos și-l atârnă lângă batic. Se întoarse și-și duse mâinile la nasturii capotului. „Mâinile… mamaie! Ai mâini tare frumoase…” Copila privea ca fascinată degetele lungi și subțiri. Mâinile alea au săpat pământ, pe degetele alea le-a văzut copila spălând cu blândețe ugerul Joianei… Bătrâna se așeză pe pat cu mâinile întinse peste lighean, așteptând. Cănița se-aplecă și apa începu să curgă. Bucata de săpun verde se mișca încet în palme. Își frecă mâinile, apoi picioarele. Copila aștepta cu cănița pregătită. Atunci când mișcarea se opri, începu să toarne, din nou, apă. Firicelul subțire de apă alunga săpunul, lăsând în urmă pielea bronzată, alungând și ultimele rămășite de spumă. Copila îi întinse prosopul vechi, subțire de atâta spălat.

Mișcările din ritual erau încete și calculate, aceleași de zeci de ani… Bătrâna se îndreptă de spate. Dintr-un cui, pus mai lîngă sobă, atârna un prosop mai nou, frumos colorat. Îl luă în mâini și se întoarse din nou lângă lighean. Întinse mâinile și așteptă. Copila umplu din nou cănița și începu să toarne. Palmele făcute căuș se ridicară-n sus și acoperiră fața. Vedea degetele peste față mișcându-se și-atât. Imaginile au devenit brusc palide, lăsând să se vadă altceva. La un moment dat, erau două imagini suprapuse. Ușor, cu timpul, o imagine dispăru, lăsând loc la alta.

Copila statea așezată la marginea patului, cu picioarele atârnând peste lighean. Bătrâna stătea în genunchi pe covorul din cordele. Își plimba palmele pe piciorușele copilei. Freca încet, deget cu deget…Era atât de bine! Firicelul de apă turnat din cană alunga spuma, lăsând să se vadă piciorul sănătos, plin, cu pielea colorată de soare. Prosopul vechi se plimbă la rândul lui, alungând și picăturile de apă. Bătrâna întârzie să se ridice. Luă în palme picioarele fetei și le puse-n poală. Le mângâie încet. Vorbele veneau de undeva departe… Le-a auzit cu sufletul: „Copilă! Tu ai picioare tare frumoase!”.

Ligheanul trecu la locul lui sub pat. Bătrâna era din nou în picioare, dreaptă. Palmele erau împreunate peste piept și capul plecat. Buzele i se mișcau ușor. Vorbele erau spuse încet, cu multă răbdare. Le-a auzit cu sufletul…

Tatăl nostru care ești în ceruri

Sfințească-se numele Tău

Vie împărăția Ta

Facă-se voia Ta

Precum în cer așa și pre pământ

Pâinea noastră cea de toate zilele

Dă-ne-o nouă astăzi…

Cu ochii închiși, copila murmura odată cu bătrâna. Cuvintele se așterneau blând, învăluind camera cu o lumină aurie…

Imaginile începuseră se se estompeze. Un strigăt se ridică din piept:

„Mamaieeeee!!! Mamaie, mai stai un pic! Unde te duci, mamaie!!! Ai fost singura care ai văzut ceva frumos la mine, mamaie! Și prima! Mulțumesc frumos mamaie! Te rog… mai stai un pic…”

Ultima rămășită de aer ieși din plămâni. Cât timp a trecut? Rechemă din nou… degeaba.

Adulmec aerul, încercând să prind măcar o urmă de miros. Abia atunci realiză că… amintirile sunt inodore.

Așa? Și? Da! Am găsit! Aparatul de fotografiat! Am ceva să-i dau de-acolo…

„Mamaie, am găsit o tufă mare de levănțică! Maaare, mamaie, mare de tot! Am luat-o cu mine… ți-o dau ție! Acolo unde ești, să ai ceva și de la mine! O vrei au ba, eu tot ți-o dau! DIN SUFLET!

Comments on: "Levănțică pentru Vii" (3)

  1. […] fost un drum şerpuit, plin de ocoluri. Primele referinţe la acest cuvânt mi-au fost sugerate de mamaie, mama mamei mele. M-am uitat de multe ori la ea cum se închina la icoane şi vorbea în şoaptă. […]

  2. Ai talent. Sincer. (nu ca n-as fi sincer in restul timpului)

    Nu m-as mira daca, maine-poimaine, ti-as vedea numele pe una din cartile din librarii.
    Prea putin scris de calitate exista in librariile noastre.

    Merita sa incerci pentru ca ai har.

    • Măi, omule, măi… când ai de gând să înţelegi?
      De ce crezi tu că te sâcâi? Eşti om bun, tare bun la suflet. Iar sinceritatea e doar una din „crucile” pe care le porti. O apreciez mai mult decât îţi poţi imagina.

Lasă un răspuns

